19 اکتبر 2022- محققان وزن بیش از 10000 کودک را در بریتانیا ارزیابی کرده و دریافتند که سختگیر بودن و یا سهل انگار بودن والدین با وزن بالاتر در  دوران کودکی و نوجوانی ارتباط دارد. این مطالعه نشان می دهد که سبک فرزندپروری ممکن است بر روابط غذایی بالقوه کودکان تأثیر بگذارد.

در اولین مطالعه از نوع خود، سبک های فرزندپروری بر اساس پرسشنامه هایی که توسط والدین و فرزندان تکمیل شد، به چهار دسته تقسیم شدند: مقتدرانه (مرزهای روشن اما دوستانه و گرم)، مستبدانه (انضباط سخت‌گیرانه با گرمی کمتر)، سهل‌انگارانه (همدلانه با قوانین کم) و مسامحه گرانه یا غیردرگیر (از لحاظ عاطفی بی توجه و با قوانین کم) طبقه‌بندی شدند.

محققان گفتند: وزن کودکانی که تا سن 7 سالگی والدین مستبد یا سهل انگاری داشتند، به احتمال زیاد 1.5 کیلوگرم (3.3 پوند) نسبت به همتایان خود که سایر سبک های والدینی را تجربه می کردند، بیشتر بود.

محققان با تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول 20 سال، گفتند: کودکانی که توجه و محبت کافی از سوی خانواده ها دریافت نمی‌کنند، ممکن است به غذا خوردن راحت یا احساسی روی بیاورند. به عبارت دیگر، اختلال در توانایی کودک برای خودتنظیمی مصرف غذا و یا خوردن غذا برای داشتن احساس بهتر یا رهایی از استرس.

در سطح جهانی، چاقی کودکان یک مشکل رو به رشد است. در بریتانیا، 27.7 درصد از کودکان 4 تا 5 ساله دارای اضافه وزن یا چاق هستند. با رسیدن به سن 10-11 سالگی این میزان به 40.9 درصد افزایش می یابد.

پروفسور لوئیز باور، رئیس فدراسیون جهانی چاقی، گفت: این مطالعه اهمیت اساسی والدین را در تربیت فرزندان سالم برجسته می کند.

این مطالعه در کنگره بین المللی چاقی در ملبورن ارائه شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/oct/children-with-stricter-parents-are-more-likely-to-grow-up-obese-study-finds.html